Monday, July 12, 2010

الحلم هيبقى حقيقة

فاكرين زمان أول ما بدأنا المدونة دي مع بعض؟


فاكرين لما كنتوا بتقولولي لازم تنشري الكلام ده في كتاب و أكيد هينجح


كنت باقول لنفسي أكيد بتبالغوا أو بتجاملوا أو بتهزروا


بس حصل و نشرنا الكتاب و نجح


عربي و إيطالي و ألماني و في السكة الهولندي و الإنجليزي إن شاء الله



فاكرين بعدها بشوية ..بعد العريس التاني أو التالت لما ابتديتوا تقولواالكلام ده ممكن يتحول لمسلسل تلفزيوني في رمضان


و أنا برضه قعدت أضحك و أقول ..يا سلام يا سلام ..و أنا إيه إن شاء الله اللي هيوصلني لبتوع التليفزيون و يعملولي مسلسل و كمان يتعرض في رمضان ؟..ده على أساس إن أنا أسامه أنور عكاشة أو يمكن رأفت الهجان؟


بس أهو حصل ..و بيحصل


إنتوا شكلكوا كده وشكوا حلو عليا أو مكشوف عنكوا الحجاب


كنتوا معايا في خطوات كتير على الطريق و أنا في كل لحظة حاسة إن كل حد دخل المدونة دي شريك في كل اللي بيحصل ده


يا جماعة ..ياللي هنا ..و يا اللي جم قبل كده هنا


شــكــرا


و دلوقتي مع ثمرة توقعاتنا و دعواتنا وأمنياتنا


برومو عايزة أتجوز


بطولة ....الجميلة هند صبري


إخراج .....الجميل رامي إمام


سيناريو و حوار أختكوا الصغيرة (يووه الكبيرة خلاص ما تزعلوش).......
غادة عبد العال






.
.
.
.

269 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 269 of 269
Anonymous said...

والله وأنا اكتب الحين جالس اتفرج في المسلسل على قناة السامورايه من كثر ماانعلن في جميع القتوات حسيت انهم بيعلنونه في قناة سبيستووون

والله مسلسل عظيم وكوميدي نبر1
وينك من زمان ياهند صبري انتي والبدعه غاده عبدالعال

سُمُوُ:من السعوديه

princess said...

ازيك يا غادة
ايه اخر اخبارك؟
ان شاء الله تكونى بخير
عيزا اسألك سؤال مهم اوى
لو كان اتقدملك واحد اكبر منك يجى بـ 18 سنه وكان متجوز قبل كده وترك مراته الاجنبيه عشان مبتخلفش
كنتى حتقبلى بفرض انه على خلق
سؤال صعب ...صح؟
يا ريت تردى من وجهت نظرك
أنا بسألك لانك اتعرضتى لمواقف غريبه كتيرة فى حياتك يمكن يكون عندك اجابه تساعدنى
حكون شاكرة لو رديتى

عدي النهار said...

إحم أولا السلام عليكم
تحية طيبة لرائدة من رائدات الأدب الإلكتروني الساخر الشاب و أخلص التهانئ للنجاح المبهر للكتاب و الذي حاز علي إعجابي منذ أن شاهدت حلقة العاشرة مساءا التي كنت ضيفة فيها مم ملأني بالسرور و الأمل في أبناء مصر المبدع الشاطر لكن عندي لك إعتراف و نحن في الشهر الكريم أن المسلسل المذاع حاليا علي الفضائيات هذه الأيام لم يقدم كتابك كما كنت أتوقع لكتابك الجميل علما بأن الدراما لا يشترط أن تقدم الروايات المكتوبة حرفيا و إنما لابد من معالجة درامية "لم تتم للأسف" ناهيك عن أداء الفنانة هند صبري "اللي ناقصه حاجة" و بالطبع أداء باقي الممثلين. كنت أتمني أن يظهر هذا العمل علي الشاشة بشكل يقترب من براعة الكتابة التي كتبت بها حكايات هذا الكتاب. كلامي هذا من متابع لكتاباتك و معجب بأسلوبك غرضه إنصافك و ليس "للغلاسة". والله

م. أحمد ممدوح

عاشقه وبدوب ف حبيبي said...

المدونة بتاعتك حلوة اوى انا بقرألك من زمان كتباتك تحفه بس مكنتش بعرف اعلق ع الموضيع لانى جديده ف عالم المدونات مبروك على المسلسل بجد تحفه ورائع يارب ديما للامام وبالتوفيق انشالله يا ريت تتكرمى وتزورى مدونتى .اسمى منه ودى المدونة بتاعتىhttp://a7iab7obk.blogspot.com/

ماعرفش غير ماعرفش said...

انا متابعة مدونتك من زمااان وفرحت جدا ليكى ع المسلسل الرائع
وعن اداء هند صبرى فانا اتفق مع التعليقات اللى فاتت ان كان فيها نسبة من المبالغة
بس الحق يتقال اول مرة اعرف ان دمها خفيف اوى كده بجد ادائها رغم كل شىء كان ممتاز وفوق المتوقع

وادت الدور ببراعة ومافيش اى ممثلة شابة حتى ياسمين عبد العزيز كانت هتعمله بالبراعة دى

انا منبهرة بادائها وان كان فيه مبالغة فالمبالغة خدمت الكوميديا وماضرتش بالمسلسل نهائى

وعنك بقى فانا حاسة انك مشروع كاتبة كبيرة اووووى

انتى رجعتينا للكوميديا الجامدة الجميلة بتاعة زمان

ويارب تبدأى فى كتابة مسلسلات تانية
ايه رايك فى عايزة اتجوز الجزء الثانى

mero said...

الف مبرووووووووووووووووك
انا فرحتلك اووووووووووي يا غاده
انتي تستاهلي كل خير والله
لانك انسانه موهوبه وطيبه وظرييفه و زي العسل


وياارييت متختفيش كتيير عشان بتوحشييينا

يعني عايزين نشوفك بتكتبي تاني مش خلاص اتعمل مسلسل تنسييينا

Philonoist said...

مبارك المسلسل استاذة غادة
من تقدم إلي تقدم إن شاء الله
http://boo-city.blogspot.com/
لدى اقتراحات بالنسبة لمدونتك فهل تقبلين مراسلتي علي البريد الآتي
sezef_reloaded@yahoo.com

ndoob said...

المسلسل لطيف وظريف
هند صبري
دائما مبدعه بس كأنها مأوفره حبتين

حبيت القصص قرأه اكثر منها مسلسل
مع ذلك اقول المسلسل رائع لمن لم يقرأ المدونه او الكتاب

اتمنى لك كل التوفيق
وإتحافنا بالمزيد

ammar said...

بصراحة انا أول مرة سمعت عن مدونتك...كان من خلال إعلانات المسلسل و النقاد الفنيين...لكن بجد ربنا يوفقك و نشوف المزيد من ابداعاتك...و تلاقي ابن حلال يشبه مهند التركي
:D

عمانية said...

أنا أكتب لك من سلطنة عمان
وبصراحة المدونة حلوووة جدا
وكمان المسلسل دمه خفيف
وحبيت أقولك يا غادة اني حسيت بكلامك جدا مع اني تجوزت وعمري 26 سنة لكن قبل الزواج كنت أحس بضغط الناس والأهل عشان أتجوز مع إني مرتاحة في حياتي ومش ناقصني حاجة
بس اهوه يا ستي اتجوزنا وأخدنا ايه غير الهم والنكد

ولو كنتي يا غادة اتجوزتي زي كل البنات ما كنتيش حتعملي مدونة راائعة أو حتتشهري كده

وربنا يوفقك

Anonymous said...

فعلا يا برايد كانت ياسمين عبدالعزيز هي الانسب للدور
هند صبري ماعرفتش تمثل السيناريو الرائع بتاعك صح

دبابيس ومحارم said...

مبروك المسلسل
وأنا من المتابعين الدائمين
دمك خفيف وكتاباتك رائعه وبتدخلي القلب بسرعه
ربنا يوفقك ويسعدك متل ما اسعدتينا

mohamed alhaddad said...

congratulations ,, Good series after fantastic book from the awesome writer
did you watch this movie "Jolia & Jolie" ??
this movie about blogger who write every day then her blog became a Book then became a movie

Do you remember me i was a blogger friend but from the 2 years or more . i disppered then back again
my name was " Wa3d_El 3youn "

Anonymous said...

الكتاب رائع والمسلسل رااااااااااااائع وانتى عسل وهند صبرى عسل ..انا محبيتهاش غير فى المسلسل ده والله
هبة

عدلات هانم said...

ربنا يوفقك ياغادة انا متابعاكى بقالى كام شهر بس لانى حديثة على عالم النت والكمبيوتر بس اسلوبك لاقيتة قريب من جدا لانى من زمان وانا لما كنت ابقى مضايقة كنت بمسك القلم والورقة علطول وبعدها احس براحة واخيرا لما اكتشفت انى ممكن اكتب واعمل مدونة وعرفت دة عملت وحسيت فعلا ان الوحدة اللى كنت بحسها تلاشت وبجد المسلسل هايل واجمل حاجة انى بتفرج وعارفة الاحداث لانى كنت قريت كل المونة وكل موضوعاتهابس بردة بهلك من الضحك

بحبك يامصر said...

للاسف بعد كام حلقه من المسلسل انا هقول رأيى المتواضع انا شايف ان الكتاب اسلوبه اجمل بكتير وان انا اسمتعت بقرأءة البوستات فى المدونه وفى الكتاب اكتر من المسلسل حاسس ان هند صبرى بتبالغ مش عارف ليه حاسس ان مش هى دى احاسيس برااايد انا كنت متخيل انه هيكون اجمل من كده يمكن يكون عشان انا متحيز ليكى يا غاده باعتبارك زميله ... بس ده ميمنعش انك نجحتى نجاح قوى جدا من خلال مدونتك ومن خلال كتابك والترجمه للايطالى وغيرها
الف الف مبروك ويارب دايما نجاح

Anonymous said...

السلام عليكم
قرأت الكتاب و نتفرج في المسلسل
و حبيتك جداا
مــــافيش عرسان جدد؟ وينك ليش غـــايبة عــــــنا؟

Anonymous said...

مبروك ياغادة ،، ألف مبروك وبالتوفيق دايما يارب
أتابع المسلسل بشغف وسعيدة جدا بما حققتيه

بانتظار الجديد :)

Denez

اميرات الاسرار said...

السلام عليكم
على فكرة انا بتابعك من زمان من ايام مدونتى القديمه وبجد انتى اكثر من رائعه ماشاء الله عليكى
اما عن كتاباتك فهى جميله جدا
والمسلسل تحفه والله وانا لما عرفت انه قصتك بتابعه على طول
ربنا يحميكى يارب
زهراء

عايز أساعد مصر said...

http://egymobilepromos.blogspot.com/

Anonymous said...

Hi ..
I read that the show was originally by a blogger fa dawwart la 7ad ma la2eitek :) i love your way of writing ..i'm so glad i found your blog and read it all :) all the best o allah ywaf2ek ya rab

القاهرة said...

الف مبروك انا فعلا مبسوط ليكى والمسلسل جامد جدا جدا
بالتوفيق ليكى

hayssam said...

برايد انت الي فين عايزين كتابات جديدة و الف مليون مبروك على المسلسل صحيح انا متعلق بالبوست اكتر من المسلسل بس ميزة المسلسل انه مختلف و بجد ياريت تنشري حاجة جديدة و سلاممممممممممم

hayssam said...

مليون مبروك على المسلسل و يارب من توفيق لتوفيق بس فين كتاباتك الجديدة احنا مستنين الجديد

Anonymous said...

آنا من الكويت .. ودخلت المدونة هذي من ثالث بوست تقريبا وكنت دايما أدخل وأقرأ كتاباتج وكنت أمووووت من الضحك ما شاء الله عليج دمج خفيف وعسل .. دايما كنت أتمنى أشوف هالقصص مسلسل والحمد لله تحققت أمنيتي

المسلسل روعة شوية عليه والسيناريو والحوار يجنن

وإللي قاري المدونة من قبل ويسمع الحوار يعرف إسلوبج على طوووول خلاص حفظناج يا غادة هههههههه

ربي يوفقج وتتواصل نجاحاتج ونفرح فيج يا رب =)

اقصوصه said...

رمضان كريم

وكل عام وانتم بخير :)

خالد said...

الف مبروك يا غادة وربنا يوفقك كمان وكمان بجد احلى مسلسل فى رمضان انا مش بشوف غيرة واتمنى ليكى مزيدا من النجاح

Dreamer said...

من اول ما شفت البرومو و انا يقولوهم دي المدونة اللي انا بتابعها بس ما حدش صدقني،عارفة لما يبدا عندك احساس انك عارفة الشخصية المشهورة دي قبل الناس و عمال بتغيظي فيهم على اساس انت صاحبة المشهورة ! مع انك بس يا دوبك كنت بتقري المدونة بتاعها.
ربنا يوفقك

شجرة الدر said...

مبروك يا دكتوره على كل الحاجات الحلوه اللي حصلت لك، بس يا حبيبة القلب خليني اقول لك الحقيقه اللي ما فيش كتير أوي هيقولها واللي هيقولها على مضض

والحقيقه ديه أنا كتبيتها لك هنا وهحكيها لك بالتفصيل طبعا مع مراعاة شرقيتنا فمش هقدر أقول تفاصيل التفاصيل، لكن التفاصيل هحكيها لك وفي الآخر القرار قراراك

http://mena-melon.blogspot.com/2010/09/blog-post.html

تحياتي،
ست الستات،
أحد مؤسسي رابطة نو مور

موجود فى كل مكان said...

الحب والحياه أجمل إحساس فى الدنيا وياسلام لما تتختم بناهيه سعيده زى الأفلام العربى بتاع ايام زمان البطل والبطله بيحبو فى بعض وفى الآخر بيتجوزو بعض مفارقات واحداث تشيب شعر الراس بس العروسه للعريس والجرى للمعازيم
الوقتى شوفى يابراندى كما احببت ان تسمى نفسك انا يمكن اكون اصغر من حضرتك اصغر منك ب7 سنوات وياريت تقدرى دا الوقتى انا وانا بحضر شقتى فى بيتنا العزيز الكريم وجدت ان تكلفة الشقه وصلت لمبلغ لا يستطيع اى شاب ان ينفقها وخاصه لو كان موظف حكومه
لو قولنا مشكلتك فى عدم الزواج الى الان ومشكلتى فى التردد إلى التوجه الى عروسه كريمه تشاركنى ما بقى من حياتى اليائسه مع ارتفاع اسعار وثبات اسعار المرتبات هو اسعار وتكاليف انشاء شقه سكنيه وخاصه فى الارياف فى البدايه لازم تعمل ترخيص بعد ما كان الاول بتقدر تبنى على راحتك الوقتى لازم تدفع لكل ما يجى ورشاوى وفلوس بتندفع عشان فقط تصب سقف مساحته 100 متر فقط شوفى بقى وبعد كده يجى بتاع الزلط والرمل والاسمنت والحديد يقولك يابيه الاسعار غاليه ومعدش مكسب تيجى بقى للبيه الكهربائى عشان تتوسط ليه وتخليه يجى ويتكرم عشان يركب لك الخراطيم فى السقف وبعد كده الدكتور السباك عشان يعملك كام متر مواسير وكل حاجه مش عجباه ويقولك اصل النوع دا مش بشتغل بيه والنوع دا وحش والنوع دا بايظ اصلى يابيه كل دا فى وشى وانا بعملك حاجه للزمن تيجى بقى للباشا المحراتى الى بيعمل المحاره طبعا كل شويه عاوز وسيله نقل وكل شويه عاوز طلب وعاوز حد يفضى ليه ويجى يوم ويغيب 10 وبعد كده يجى دور البلاط وياسيدى على البلاط تتوهم من كتر التصاميم والاسعار وفى الاخر تيجى تشترى تلاقى وزير البلاط يقولك ليه جبت دا ويطلع القطط الفطسانه فى البلاط ويطلب على البلاط 2 طن اسمن وكام عربيه رمل وشويه طلبات غريبه والقادم كان اظلم وامر الى الان قد تم تكليف الشقه فقط والشكوى لغير الله مزله ولكنى اريد ان اعلم سيادتك ان تكاليف الزواج وبناء بيت لم يعد بالأمر السهل رغم ان كل ما تروح لواحد بيحاول يحسسك انه بيعملها لك بجميله تم تكلفتها حوالى 60000جنيه ولسه الزيت ولسه بقى العزال الى اسعاره بقت نار وياعينى على اهل العروسه الغلابه الى عاوزين يكرشو البنيه من حياتهم باى طريقة تلاقيهم بيستلفو من طوب الارض عشان شويه عزال وماله اقل القليل يستر الله يرحم اجدادنا كانو بيدخلو بباجور وحسيرتين واوضه فى ركن البيت والقليل بيكفى الكثير راحت البركه يابراندى

موجود فى كل مكان said...

انا عارف انى طولت عليكى ياآنسه براندى وأتمنى من الله ان يوفقك الى مرضاته وان يكمل نصفك الحلو وكمان فيه بشاره ان فى اكتر من واحد من اصحابى وفى سنى 25 سنه قد تزوجو نساء اكبر منهم فى السن 27 , 29, 32 سنه وماشاء الله حياتهم جميله ومرتاحه وليس كما يقال انه يجب ان تكون المراه اصغر من الرجل والمثل الغبى الى بيقول الى اكبر منك بيوم يعرف عنك بسنه وكمان الراجل بيحب يبص لزوجته انها تكون جميله فى نظرة واصغر منه دائما وكمان احدهم انجبا توأم زى القمر لو كان ينفع اجيبلك صورهم وواحده اخرى حامل عقبالك يابراندى
الحب فى القلب يابراندى ويمكن تحب شخص لم تراه عينك
سلامى لكى ياجميله

محمد حيدرة said...

ألف مبروك المدونة والكتاب والمسلسل ويا رب لك الخير دايماً

ملحوظة: بصراحة الكتاب دمّه أخفّ من المسلسل بكتير

Anonymous said...

يا غاده لسه متفرجه على اخر حلقه من المسلسل واحب اقولك شكرا بجد
شكرا على انك اتكلمتى بصوتنا وعبرتى عن احساس كل بنت وعن المعاناه الى بنعشها كل يوووووووووم مش بس الى فوق التلاتين لا كمان اى بنت بدات تقرب من سن الجواااز.
بس بجد حبييت علا ضحكت معاها وعيطت معاها ووالله حتوحشنى جدا جدا.
ويارب يااااارب كل بنت تلاقى هشام بتاعها

روضة عبد الحميد said...

المسلسل هايل جدا وبيوصل رسالة ، لكن حلقة تويتى كانت سخيفة لان فيها سخرية من قصرة ، ولكن احترمت حلقة الشخص اللى عايز يعدد انك لم تقومى بالاعتراض على انه هيلبسنى الحجاب والنقاب لان ده كان هيدخلك في نقد جامد
بس الكتاب كان احلى بردوا
القراءة بتدى فرصة لكل واحد يتخيل على مزاجه

وفي النهاية اهديك الصورة دية
http://www.facebook.com/photo.php?pid=5504734&l=8d5565df04&id=539391993

Anonymous said...

مبروك والمسلسل جميل جميل جميل جميل

the-greatest-doctor said...

رائعة ياغادة.. أنا في أمريكا ولك أن تتخيلي أن المسلسل الوحيد الذي تابعته في رمضان هو عايزة أتجوز وكنت أتابع حلقاته بلهفة لأن السيناريو رائع وهند صبري زادت المسلسل روعة
بوركت يداك

hasona said...

كل عام وأنتم من عواده
وكل سنة وانت بخير
وأسعدكم الله في عيد الفطر

koko said...

خدعتينى فى اخر حلقتين .. قلت يع يع يع ايه الافلام الهندى دى .. اكيد غاده الفت الحلقتين دول علشان تقفل بيهم رمضان .. و هتنتهى النهايه العبيطه بتاعه سندريلا و الامير المنيل على عينه .. كوشه فى الصيدليه و فستان الفرح المووورسى باعته من ليبيا .. و الفيل راكن بره .. بس لعبتيها صح هى دى النهايه الصح الى بتكمل مفهوم العمل و الفكره الرئيسية من المسلسل .. الف مبروك .. احلى مسلسل فعلا .. انا ماشفتش غيره فى رمضان ..

aboooood said...

حقيقي مسلسل ناااااااار جميل جدا وهند صبري كانت روعة في المسلسل وكانت فعلا مصرية أكتر من أي مصرية في الدنيا ومحسناش أبدا إنها من تونس وإنها فعلا علا عبد الصبور وعجبني شخصية حازم جدااااااا أووووي الأخ الرخم لاي أخت موجودة هههههههه والحمى ( أم عبدالصبور ) بجد اضافاتك في المسلسل كانت في محلها وأنا مبسوط إني تابعت المسلسل دة عن أي مسلسل تاني وكنت فخور بأني دائما وسط زمايلي بأني انا كنت معرفهم بيكي عن طريق المدونة قبل الكتاب والمسلسل وكلهم شهدولي بالحق وحسن أختياراتي فعلا أسعدت الملايين مع السلامة ومستنينك بعد كدة أوعي تبطلي كتابة كل سنة وإنت طيبة بكرة العيد ومش هنبطل مزامير....

Anonymous said...

مرحبا ازيك؟
انا بنوته فلسطينية اسمي غاده برضه ..
انامقدرة انه الموضوع ده حساس بس ممكن تعتبريني زي اختك وتاخدي مني النصيحه دي :
عزيزتي ماتفكريش بالعريس وعيشي حياتك فعلا زي علا عبد الصبور هتلاقي العريس لحقك لوحده ..
مش قصدي انك متسربعه على الجواز لا نهائي لانه حقك الشرعي انك تقولي انك عايزة تتجوزي انا مش متجوزة واختي بعمرك وبرضه مش متجوزة بس بمزاجها زيك بالضبط كده
مهي كان ممكن توافق على اي حد وخلاص!!
بس زي منتي قلتي ياما يكون كويس ياما بلاها جواز من اصله ...
جربي الوصفه السحرية دي وهتشوفي عموما الف مبروك على المسلسل جميل وحلو بس النهاية كان لازم تكون ايجابيه اكتر عشان لما تفكري بالايجابيه بتجيلك ...
ألمك هو الم معظم بنات العالم حاليا متزعليش كلنا بنشاركك نفس الوجع ونفس الحلم ..ربنا يجمعك بنصك التاني وفارس احلامك :)
سلام ياقمر

Anonymous said...

بجد مش عارفه اقولك ايه ولا اباركلك ازاى انتى وللا هند صبرى وكل افراد العمل الام والاب والاخ والجده على النجاح الباهر للمسلسل الجامد جدا ده انا متخيلتش ان هند هتقوم بالدور بالجمال ده و كنت بتابعه يوميا وحملته عالكمبيوتر عشان اشوفه تانى ان شاء الله, بس بصراحه انتى وجعتينا قوى يا غاده فى الحلقه ال29 والله انا عيطت بحرقه عشان انتى فى الحلقه دى كنتى بتعبرى عننا قوى اكتر من كل الحلقات التانيه المشكله ان فى كل الحلقات علا كان عندها امل وكانت بتدور على _او مستنيه_ العريس المناسب انما فى الحلقه دى كانت بتعبر عن حالتنا بجد حاله اليأس المطبق _احساس انك مش فيكى غلطه ومع ذلك ماجاش اللى انتى عاوزاه و حاسه ان حياتك مشيت على عكس ما كنتى بتتمنى بس الحمد لله على كل حال بس تعرفى هو فعلا صح ......لما بتشيلى الموضوع من دماغك خالص بتلاقى نصيبك قدامك بجد.. كان نفسى تتجوز هشام ونحس ان فيه بارقه امل بس عامه هى نهايه جميله بردو واجمل ما فيها الجمله الاخيره اللى هند قالتهافى آخر حلقه( لو مش لاقيين اللى يعجبنا ولا كل واحده لقيت هشام اللى مكتوب لها يبقى بلاش مش عاوزين) .. انا لما بقول كده بيعاتبونى بس بجد دا حلم وانا وبنات كتير عايشين على امل انه يكون حقيقه معلش طولت عليكى بس كنت محتاجه افضفض معاكى يا رب دايما من نجاح لنجاح يا غاده وان شاء الله هتنهال عليكى وعلى هند الجوائز على المسلسل الاكتر من رائع عايزه اتجوز (اختك نونى

Anonymous said...

انا فعلا عايزة احيكى واشكرك الكتاب رائع جدا جدا والمسلسل كمان جميل انت جميلة قوى فى اسلوبك ده مش كلامى لوحدى فعلا ده كلام كل الناس اللى قرأت الكتاب وكمان تابعت المسلسل احيكى بشدة وان كنت لااخفيكى ان آخر حلقتين فى المسلسل بجد وجعونى قوى لكن انتتستحقى كل التحية والشكر اتمنى من الله فعلا ربنا يرزقك السعادة بحق الابتسامة الجميلة اللى رسمتيها بكلماتك الرائعة وبحق احساسك الصادق قوى اللى عبر عننا تحياتى
هبة رفعت ...معجبة جدا

ص. رومه said...

عزيزتى الغاليه الدكتوره غاده
لو تعرفى انتى عملتى فينا ايه بعملتك الملونه دى
الاول علشان تقدرى الموقف اللى احنا فيه
انا دكتوره صيدلانيه على مشارف 28 وباشتغل فى مستشفى حكوميه والدتى مدرسه وليه اخ واحد وعاوز ياخد الاوضه بتاعتى
اما فى الشغل كلنا بنات صيادله فى المستشفى فينا حوالى 6 مش متزوجين ولكى ان تتخيلى المسلسل عمل فينا ايه من اول ما اتعرض الدكاتره فى المستشفى هرونا تريقه من ساعه ما طلع المسلسل ده غير الهمسات والضحك المكتوم واللى زاد وغطى صيدلى زميلنا ماكانش حد راضى بيه هرانا تريقه فى الطالعه والداخله
الحكايه لما كانت مدونه قلت مش مهم حاجه دمها خفيف بتخفف شويه الهم اللى احنا فيه
وبينى وبينك مش كل الناس بتدخل على النت
واما حضرتك زودتيها وعملتيها كتاب قلت يابت كبرى دماغك ماعدش فيه ناس كتير بتقرى
انما تعمليها مسلسل وفى رمضان
اهى دى بقى ملهاش حل هيتشاف هيتشاف وكمان هند صبرى ورامى امام
حراااااااااااااااااااااااااااااااام
ليه كده ياحبيبتى
على العموم الف الف مبروك
وبصراحه انا حبيت الحلقات بس مش زى الكتابه يمكن لان الكتابه بتشغل الخيال اكتر
وبعدين تعالى هنا طول الشهر كنتى مغلفه المنا ونكدنا وهمنا وغمنا -بحته الشيكولاته -الكوميديا -
ايه اللى عملتيه فى الحلقه 29 ده طلعتى دموعنا ليه على الملأ وخليتى اللى بنخبيه يبان على السطوح كده وادام الغسيل بتاعنا كده ينفع والنبى هاقول ايه بس اشكو اليك
على العموم النهايه كانت ميه ميه وروعه

والله ما أقصدتش حاجة said...

نهاية المسلسل حلوة قوي
والعريس الأخير اظهر فعلن إن الرجالة قليلين
وإن ضروري البنت تصبر وماتوافقش على أي حاجة وخلاص
بجد السيناريو تمام ..ولونه جديد فكان محتاج أداء جديد
كانت فرصة للممثلين يقدموا جديد
عيد سعيد
ومستنين الفيلم

Omadham said...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
ربنا يبارك لك يا غادة كله في المسلسل كان مصري زي مصر اللي عايشينها مش دنيا الرقاصات و الحشاشين اللي بتطلع في الافلام
للأسف لم أقرأ الكتاب بعد لكن أسلوبك كان واضح حتى من بعدالسبناريو
ربنا يوفقك كمان و كمان
هل هناك امكانية لشراء الكتاب على النت و هل يمكن أن نتواصل بلايميل

مدونة على مزاجك said...

فعلا يا غادة الحلم بقى حقيقة و مبروك عليكى و انا فرحانلك اوى من قلبى فعلا
و عقبال حلمى يا رب

Moha said...

عايزين ان شاء الله الله رمضان الجاي مسلسل تاني :)

Ms3a_miso said...

اولا مبرك .. انا غالبا مكنتش بتابع غيره المسلسل ده
ثانيا
انا محتاج قصة نشر الكتاب دي عشان طالعة في دماغي اعمل واحد واركن الموسيقا على جنب شوية

~أم حرّوبي~ said...

قبل نهاية السنة الماضية لمحت كتابج عايزة أتجوز في معرض الكتاب الجامعة وهالسنة شفت المسلسل في رمضان ..
وعجبني المسلسل :)
موفقة دائما وأبدا ..ولا تيأسي أبدا

Moonlight said...

مشاءالله غادة الله يوفقك يارب . كوميديا راقية جدا جدا جدا إحساس غير عادي . قضيت أيام وليال بضحك.
http://www.youtube.com/user/ayzatjowiz#p/u/4/HuA3XxxWKwM
http://www.youtube.com/user/ayzatjowiz#p/u/3/xoq9XR4zs84
هند صبري أبدعت في المقطع هذا ماضحكت من قلبي وبكيت في نفس الوقت زي ماضحكت على الجزء هذا. مدام سوسن بدر إحساس كوميدي غير مكتشف تفاجأت بيها .

Anonymous said...

اخبارك ايه يا غاده اختفيتي ليه
مبروك على المسلسل
بس انا كمان من الناس اللي استمتعوا جدا بقراءة المدونه اكتر بكتير من مشاهدة المسلسل
هند صبري فنانه جميله ولكن كان الاداء مبالغ فيه وغير عفوي
لم يعطي نفس التاثير السلس والطبيعي والكوميدي الراقي اللي احنا بنحسه في القراءه


منتظرين المزيد من ابداعاتك اللي دمها خفيف وبتخرجنا من الكآبه اللي عايشين وسطها
ماتبعديش اكتر من كده

Anonymous said...

مش زعلانه من حاجه قد ما زعلن من الاخت هند صبرى فى تصريحها فى احد المجلات انها لو ماكانتش مجوزه ما كنتش عملت المسلسل ده على اساس انها واخذد تحصين الحصبه فان شاء الله مش هيجى لها الشلل الرعاش حاجه حسستنى ان تاخير الجواز ده عيا او عيا او عيا الحمد لله بقى ان الى زى عيان وصابر وربنا يرزقنا من حيث لا نحتسب والى عطاها يعطينا

ن.ع.م said...

اشتريت الكتاب واتفرجت على المسلسل
بجد مش لاقيه وصف غير انك جااااااااااااااااامده
لا لا جامده ايه .. ده انتى اسطوووره

smile rose said...

مبروك ياغادة وعقبال متبقى اكبر

روائية عربيةفى مصر والعالم
http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=279944

amanda said...

bagd moslasal gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaamed w malosh 7al b2mana msa 3leky w tstahly kol 5eeeeeeeeeeeeeeeeeeer

~عآشــقة الأنــا~ said...

مسلسل أكثر من رائع
اندمجت بأحداثه ...
مع أني مش مصرية :)
بس مفهووم ويوصل المعاناة بأسلوب كوميدي بسيط
موفقة يا رب

maryem said...

السلام عليكم ورحمة الله
الى الكاتبة الرائعة الدكتورة غادة لقد تناولتى من خلال مدونتك اكثر المشاكل انتشارا فى المجتمع العربى عموما وفى مجتمعنا المصرى خصوصا وبما اننى فتاة مصرية وظروفى تشابه ظروفك الى حد كبير مع اختلاف بيننا هو اننى احمل جنسية اجنبية سافرت كثيرا وتغربت كثيرا ولكننى تخرجت من جامعة مصرية انا اكتب الشعر والقصة القصيرة ولكن لم يخرج ايا منها للنور بسبب انشغالى بدراستى العلمية البحتة وانا الان ساناقش الماجيستير فى خلال شهر انشاء الله اعجبتنى فكرة كتابة المدونة باللهجة العامية فهى تصل اسرع للشباب وانوى على كتابة مدونتى الخاصة وهى رسالة للشباب المصرى من الجنسين ولكننى اريد ان اعرف اكثر عن فن كتابة المدونة كما اننى محتارة فى اختيار عنوان لها فهل لكى ان تساعيدينى ؟ هل استطيع ان اتصل بكى عن طريق الانترنت او باى وسيلة اخرى؟

whois domain find said...

شكرا على المدونه الجميلة و بالتوفيق دائما

admin said...

بسم الله ماشاء الله مدونة رائعة
http://nogomifm.blogspot.com

Moro said...

congertaulations.
بجد دى حاجة جامدة جدا

Moro said...

مبروك بجد دة حاجة جامدة جداا

homefurniture-interiordesign.com said...

الف مبروك-الف مبروك-الف مبروك-الف مبروك
الف 100 مبروك

نانى said...

بجد مدونه هايله جدا وراءعه
تسلم ايديكوا

ثقافة said...

عمالة تتكلمى , احسن حاجة قلتيها ان كل اللى دخل المدونة شريك يبقي
1- ارباح الكتاب =عشرتلاف جنيه
2- ارباح المسلسل خمسين الف
المجمموع= 60 الف÷الف واحد = الف جنيه
الشغل شغل بانتظار الأستك بعد إذنك.
مزيد من الشكر ماشاء اللهلا قوة إلا بالله ربنا يبارك.

ثقافة said...

بيقولى تم حفظ تعليقاتك ومعرفش ايه كدة كلام كتير , ايه بقي ان شاء الله حنقعد نستنى لما يتعطفوا علينا , لا ده ذل انا حعمل مدونة صغيرة كدة 2×2 واكتب فيها كل خير ان شاء الله ويظهر اول باول مش بعد 3سنين!!

ثقافة said...

"Blogger ماعرفش غير ماعرفش said...

انا متابعة مدونتك من زمااان وفرحت جدا ليكى ع المسلسل الرائع
وعن اداء هند صبرى فانا اتفق مع التعليقات اللى فاتت ان كان فيها نسبة من المبالغة
بس الحق يتقال اول مرة اعرف ان دمها خفيف اوى كده بجد ادائها رغم كل شىء كان ممتاز وفوق المتوقع ..الخ"

لا طبعا هند صبري ادائها كان مأفور على الآخر

Layal said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، أريد أن أقول لكي مبروك على نجاحك المبدع ومبروك على المسلسل المضحك الذي ينبع من واقعنا المعاصر. اتمنى لك المزيد من التفوق و بارك الله فيك فقد وضحتي طريقة تعامل الفتيات في العصر الحالي مع الزواج

rona ali said...

انا جايت متاخر ارد واعلق خدت وقت عقبال ماعملت اشتراك بلوجر وكدة

حابه اقولك انا حتى الان بفتكر جمل المسلسل واضحك يمكن من اكتر المسلسلات اللى تابعتها وقتها هو

وكان هيبقي احلى كمان واحلى لو ممثله كوميديه فعلا عملته بيجد كان هيجسد كل تعبيراتك وفكاهتك

مبسوطه ليكى اوى بيجد

Marketing vip said...

ممتاز بجد الله يوفقك

«Oldest ‹Older   201 – 269 of 269   Newer› Newest»