Friday, September 24, 2010

إنجليزي ده يا مرسي ؟


.
.

بعد نجاحها في إيطاليا

و فرقعتها في سويسرا

و دربكتها للنمسا

و قريبا شقلبتها لهولندا

كرامة للحاج أوباما و مراته أم ساشا

و بالغيظة في أبلة سارة بيلين و حزب "حفلة الشاي" اللي طالعلنا في المقدر جديد

تغزو بنت بلدكم الأبية الآنسة برايد بنت أبو برايد الأسواق الأمريكية


و للعلم برايد مش بتعمل كده علشانها ..و لا علشاني..و لا حتى علشانكم


علشان مصررر


أاااحبيبتي يا مصر يا مصر
أاااحبيبتي يا مصر
يا مصر






غلاف ألاجة أهه عشان ماحدش يقول حاجة

الترجمة ل نورا الطحاوي

و الناشر قسم الدراسات الشرق أوسطية بجامعة تكساس



حاليا بالمكتبات في دولة أمريكا الشقيقة و على أمازون دوت كوم

http://www.amazon.com/Want-Get-Married-Misadventures-Technicolor/dp/0292723970/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1285219305&sr=1-1


عشان خاطركم بس ب 10 دولار


بس اللي مش هيلحقه دلوقتي ..كمان أسبوع هيبقى ب16


و قد أعذر من أنذر
.
.

سمعونا زغروطة حلوة بأه



مش بالذمة أحسن من 13 عريس؟


:))
.


134 comments:

Ahmed Faissl said...

أنا اللي مجنني ترجموه أصلا لأي لغة غير العربي ازاي..؟
ده فيه، فيه إيه ده معظمه، معظمه تعبيرات وصياغات لغوية ما يفهمهاش إلا المصريين، ما تترجمش للفصحى حتى :D
ربنا يسعدك يا رب ويزيد نجاحك وعقبال النسخة الزحلي، عشان الإخوة الزحليين ما يزعلوش مننا بما إن العرسان بيهربوا على هناك :D

dodi5342 said...

كلولولولووووووووووووووووووش
مبروووووووووووووووووووك
بنت السعودة
دودي

أخر العنقــــــود said...

ألف مبروووك يا برايد
ديما ان شاء الله من تقدم لتقدم
بس عايزة اقولك حاجه فى ظل الاوضاع المجتمعية اللى احنا فيها دلوقتى
أنا "مش" عايزة أتجوز :))

resalatye said...

انتى جميله يا غاده وتستهلى كل خير وربنا يوفقك

amanda said...

lwlwlwlwlwlwlwlwlwlwlwlwwllwlwlwlwlwlwlwlwlwlwlwlwlwlwwly wady za3'rota m2sla mn bnt baldk w yarb yb2a b kol el o3'at

star said...

ههههههههه يظهر بنات العالم كلها عايزه تجوز مش بنات مصر وبس ديه أزمه عالميه بقى ... طب وبعدين يا غاده ايه الحل ؟؟؟
عمتا تحياتى ليكى و لقصتك اللى امتعتنى كتييير و يارب تكونى من أحسن لأحسن و يديكى اللى بتتمانيه و محتجاه مش بس اللى عيزاه بالتوفيق

قبلاوى said...

مبروك ...

ELMOSTAFZ said...

لا الموضوع كبر أوووي :)
ربنا يوفقك دايما الناس دي كلها دعواتها مستجابة :)

Hamza Matar said...

mabrook ya bride

شخابيط said...

الف مبروك :)

mero said...

الف مبرووووووووووووك يا برااايد يااا عسل

ahmed faissl
معاه حق ازاااي اترجمت التعبيرات والكلامات اللي مش بيفهما غيرنا احنا بس

انا نفسي اقرا الكتاب دا عشان اشوف اللي حصلو من تغيرات


بس الف مبروووك والله تستاهلي اكتر من كدا

mr.a7medo0o said...

ألف ألف ألف ألف مبروك
ان شاء الله من تقدم إلى تقدم

فاتيما said...

الف مبروك يا غدغود
تستاهلى كل الخير يا حبيبتى
و ربنا يزيدك
كمان و كمان


و اشمعنى 13 ..هههه
الرقم موحى و معبر

احسن
دااحسن طبعا
و نص و تلتبرع

مش همشى قبلن ما ارقع الزغروطة المعتبروة
لوووووووووووووووولى
لووووووووووووووووووووولى
لووووووووووووووووووووووووووووولى


الف مبروك يا حبيبتى

عمرو يسرى said...

مبروك ومن نجاح الى نجاح

اميرات الاسرار said...

السلام عليكم
ربنا يسعدك يارب ومن نجاح لنجاح ان شاء الله
بس بجد بجد كتاب هاااايل

تسلم ايديكى وربنا يوفقك لما فيه الخير

الأمير said...

بسم الله واخذت بنصيحتك اهووو وتوكلت على الله ..

اولا الف مليون مبروووووك

وحاجة جميلة اوي هذا النجاح المبهر

أنا أغبطك بصدق على ما وصلتي اليه
يعني هو في شوية حقد وغل بس بسيط يعني :)

بس فعلا ازاااااي ترجم للغة تانية غير العامية المصرية ؟؟!

وخلي بالك انا هنافس حضرتك وبشدة لاني هنزل كتاب انا كمان يماثل ويقابله كتابك بعنوان عاااايز اتجوز

وهتعرض لنقط كتييير حضرتك لم تكوني محايدة فيها واخطاء كمان في كتابك


لا اقلد والله

يعني لو حضرتك بدأتي في كتابة بوستاتك في المدونة من سنتين تلاته انا بدأت افكر اسجل تجاربي مع الخطوبة من الفين وسبعة او قبل كده

وكنت هكتب عن الموضوع بس بعنوان مختلف
لكن لما شوفت مدونتك تغيرت بعض الافكار بنسب معينة


عموما
انا بدأت أقرأ في الكتاب
وشكله لذيذ اوي رغم ما به من بضع مغالطات

تشرفت بتواجدي

فلسطينية said...

السلام عليكم
كيفك يا برايد
اولا الف مبروك على المسلسل كان كتييييييييير حلو وثانيا الف مبروك على الكتاب الجديد
الظاهر انو كل العالم عندها بلاوي وانت طلعتيها وفشيت قلبهم ربنا معاك
وبوفقك و عقبال الياباني بس تفتكري هم عندهم الازمة دي كمان

Israa' A. Youssef said...

mabrooooook ya 3'ada, yalla b2a a7la za3'roota :D:D

mena said...

لولولولولى الف الف الف مبروووووووك يااجمل غاده ف الدنيا كلها وربنا يوفقك

Kholoud Kamal said...

Mabrouuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuk alf mabrouk wallahi ana mabsouta awi awiiiiiiiii ..

basma bahaa said...

هههههههههههههههههه الف مبروك يا غادة
بس بيتهيقلى هيلاقوا فيه عقبات كتيره فى الترجمة
انا متخيله ان ممكن جدا يقابلهم مصطلح قريب من "شهيصنى وانا ارسيك ع الليلة"! هيترجموه ازاى دا:D:D:D

Teen said...

مش معقووووول
بجد مش مصدق عيوني الاربعه
فى امريكااااااا
يا حلاوه يا ولاد
بجد بجد
تستاعلى يا برايت ياختشي
ولله
الف ميروووووووووك
لولولولولوللليييييي
:)

Lotus said...

مبروك تستاهلين كل الخير
موفقه يارب

:)

ذو النون المصري said...

الف مبروك يا سوسه

Sara said...

ههههههه

مبروووووك

ألف ألف ألف مبرووووك يا برايد على الترجمة الانجليزي

و عقبال الصيني و الياباني و الكوري قريب جدًا !

هههه

ماهو في أزمة برضو في اليابان !

ربنا يوفقك يا رب

ام الابناء said...

السلام عليكم ورحمة الله

حقبقى دى اول زيارة لى للمدونة

بس بجد من خلال قرائتى لكتاب عاوزه اتجوز وكمان تدعيم القراءة بمشاعدة العمل الدرامى الجميل
بجد حضرتك موهوبه وكاتبه مبشرة بكل ماهو خير وجديد

بارك الله فيك ونفع بك الاسلام والمسلمين

ودائما من نجاح الى اخر

تقبلى احترامى لحضرتك

زوجة الطائر الحزين
اقصد طائرى السعيد

Nancy Signal said...

مبرووووووووووووووووووك مليون مبروك يا غادة
أصلا ان شاء الله الكتاب حيكسر الدنيا هناك لأن الأمريكيات من أكتر البنات اللي بيعانوا من قلة الجواز و صعوبته عشان زي ما انتي عارفة كل شيء متاح و مش حرام عندهم فعشان يوصلوا لقرار الجواز البنت بتكون عدت التلاتين و الاربعين كمان
بجد مبسوطالك و من نجاح لنجاح يا رب
دايما رافعة راسناااااااااا

زهرة said...

مبروك برايد ..

من نجاح لنجاح يا اوختى

احسن طبعا من خمناشر عريس :)

عمار مطاوع said...



السلام عليكم
ماشاء الله

مدونة اكثر من رائعة والله

اردت فقط ان اسجل مروري من هنا

مدونتي هنا



Noha Saleh said...

مبروووووووووووك الف مبروك
وعقبال كمان اليابانى والصينى
ربنا يوفقك دايما وتكونى ناجحة على طول

boda_style said...

بسم الله الرحمن الرحيم

طبعا احسن من مليون عريس

يا برايد الجواز في مجتمعنا نظام إجتماعي فاشل لما نبقا قادرين هنهده ونبينيه من جديد على مية بيضا
وده رأي الشباب كله حريم ورجالة

المهم الفلوس اللي هتيجي من ورا الموضوع ده كويسة ولا هيضحكوا عليكي بثلاثة دولار ونص ويقولولك هنبعت بالباقي معونات لمصر

أما لو حصلت ساعتها بقا إشربي حب مصر

سمكة said...

الف الف مبروك

Anonymous said...

for sure better than the 20th not even the 13 3arees!!

Alf mabrouk ya Ghada :)

Yalla, let all the world read!! bas keep us posted with the feedbacks you get from theh American people!!

Mabrouk again :)

fafy said...

طبعا احسن من 60 عريس كمان يعنى اللى اتجوزوا اخدوا ايه والف مبروك بس فعلا انا لافت نظرى زى ماقال احمد فيصل ازاى ترجموه وفى تعبيرات ماحدش يفهمها غير المصريين؟

Sally Ahmed said...

الف الف مبروووووك يا برايد انا اول مرة اكتبلك بس بجد تستحقيهااا وعن جدارة الف مبروووك وانا بحيكى جداااا ع مدونة بيت العرسان والعرايس بجد تحفه انا خلصها كلها فى يومين بس

Sally Ahmed said...

الف الف مبروووووك يا برايد بجد تستحقيها وعن جدارة انا اول مرة اكتبلك بس بجد انا معجبه بكل المدونة وكمان بيت العرسان والعرايس انا خلصتها كلها فى يومين
الف الف مبرووووووووووك لوووووووووووووووووووووووللووى

Ms3a_miso said...

:D
في امازون يا غادة
:D
مبرووووووك ... ان شالله دايما .. وتكوني اعظم كاتبة في العالم

sites like service said...

شكراااااا لك .....مقالتك اكثر من رائعه

Ahmed Saad El-Din said...

I like your success!

ويكا said...

بالتوفيق ان شاء الله يا غاده

بس انا زعلان اوى من حاجتين بصراحه:
1. المسلسل انا مقتنع تماما انه ما كانشى على قدر من الجوده كالكتاب ، وان كنت لم اقرأ الكتاب . الا انى واثق ان الكتاب لم يكن بهذا التصنع.

2. انا متضايق لانى حاسس ، انك اقللتى جدا من الكتابه فى المدونه.
لو برايد كانت اتجوزت ، خلاص يبقى اعملى حاجه تانيه. خساره تتوقفى هنا او على برايد بس.

غاده مش برايد بس

سلام
اخوكى ويكا

BaTaBeeT said...

mabroooooook

u really make me proud

سكينة said...

أحسن طبعا بلا شك
وعلى رأي المثل نجاح في اليد ولا عريس على الشجرة
:)
انطلقي وعايزين جزء ثاني عن مغامراتك بعد الشهرة الي أكيد ورتك مزيد من العجب

Nahed said...

الف مبرووووووووووووووك
ومن نجاح إلى نجاح

ahmed said...

ههههههههه الله يسهلو ياعم هههههههههه
دردشة

naohama said...

آنستي الانترناشيونال بروقرام ياغادة في آيوا الحلوة
ياعيني
وكريس وبيتر وماري وناتاشا وهيو
والبراري لايتس
اكيدة مستمتعة بوقتك عالاخر
حبيت اعلق في المدونة بحكم الزمالة في البروقرام
ومش تفوتك حلقة منعنشة من وحي المكان
الف الف مبروك صدور الترجمة الانجليزية
انجاز حلو
احلى من الف من اياهم

سلامي للجميع في الشايمبوهاوس :)

Laila Neihoum

Mahmoud Emam said...

الف مليون مبروك يا غادة
خلاص نجحنا بالكتاب واترجم لكذا لغة والحمد لله
والمسلسل كسر الدنيا وبيتذاع على كل الفضائيات برده الحمد لله
-انت جاى تقر يا عم انت-
لا مش قصدى انا قصدى ايه الخطوة الجاية عايزين منك اعمال تانية وتكون هادفة ومحترمة زى مسلسل عايزة اتجوز
انا اتفرجت على المسلسل كاملا وكان فيه شوية رسائل هايلة جدا للناس وللمجتمع ولنظرته للبنت اللى ما اتجوزتش بجد كان حاجة رائعة
بس انا نفسى تعملى اعمال تانية بعد موضوع الجواز وتكون فيه رسائل عايزين الفن الممتع الهادف
انتى موهوبة وانا من اول مرة دخلت المدونة بتاعتك قلت ان انتى هتكونى مؤلفة جامدة والله
فاريت نسمع عن عمل تانى تأليف غادة عبد العال

Anonymous said...

دا اول تعليق على المدونة واول مره اسمع على المدونة كان بعد الاعلان عن المسلسل (ماحدش يقول انتي عايشة فين .. والله معاكم على نفس الكوكوب دا)اول حلقة من المسلسل حسيت انا دي انا علا صبري دا هي انا .. اواخر العشرينات *28* تخصص علمي محترم .. وظيفة بمرتب كويس حضرت كم مؤتمر وكم دور تدريبية ...ولسة ما تجوزتش ولا اتخطبت ولا حبيت ومش باين للموضوع دا حل قريب ...
** يارب تكدب ظنوني**


بحييك واهنيك يا غادة على الشجاعة والقدرة العجيبة في التعبير عن مشكلة بتمسنا كلنا .. كلنا عايزيين نتجوز بس اكييييييد مش الشخص الغلط!!

بالنسبة للناس اللي بتقول اللهجة المصرية مش مفهموة الا للمصريين بس فلكلام دا مش صحيح اللهحة مفهومة جدا لكل العرب تقريبا" من كتر كل التلفزيونات العربية مابتتكلم مصري!وكفاية هند صبري التونسية وبراعتها في اجادة اللهجة خلال المسلسل! اما عن الترجمة للغة الانجليزية فكل المصطلحات والامثال ليها مقابل في اللغات التانية او حاجة قريبة من المعنى ومش ضروري عشان انقل معنى للغة تانية ان اترجم كلمة كلمة!
متشوقة جدا عشان اقرا الكتاب باللغة الانجليزية واشوف المترجم قدر يعمل ايه في كتاب غادة اللي مالوش حل!

مع تحياتي .. عشرينية تسير نحو الثلاثيين

white paper said...

الف الف مبروك يا برايد
والمسلسل كمان جميل جدا
وعايزة اقولك انك عندك موهبة وفن يغنيكي عن اي حاجة تانية
والف مبروك كمان مرة

reemaas said...

لولولىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى
الف الف مبروك ياغادة انا متابعاكى من زماااااااااااان
من قبل ماتنشرى الكتاب وليا مع مدونتك دى حكايات بصراحة
فاكرة لما قولتى على الكتاب انك حاسه انه ابنك؟
اهو انا بقى حاسه انى خالته
هههههههههههههه
اه والله
ربنا يفرحك كمان وكمان

osho said...

ربنا يباركلك ويكرمك ياقمر وانشاء الله من نجاح لنجاح

Anonymous said...

ربنا يباركلك ويكرمك ياقمر وانشاء الله من نجاح لنجاح

Anonymous said...

عاوزة اقولك بجد حرام عليكي انتي عقدتي البنات كلهم وخلتيهم يحسوا اني مفيش فايدة وحطيتي ايديكي علي جروح ناس كتيييييييييير اوي خليتي الامهات تحس بالياس وعاوزة اقولك انك اتسببتي في ان واحدة صاحبتي تهرب من بيتها لانها خايفة توصل للي انتي وصلتيله
الله يسامحك

علاء الدين عوض العبد said...

مبروك وعقبال باقي اللغات

Anonymous said...

د/غادة
حقا انى أحبك فى الله
أتمنالك نجاح متواصل ورضا واسع من ربنا
ولكنى أخاف أن يتحول إبداعك إلى تجارة وتستمرى فى موضوع كتابة السيناريو بعد ذلك فى مواضيع أخرى برغبات وشروط وضوابط من الآخرين وليس كما عودتينا على الروح الصافية والبراءة المتناهية وخفة الظل الغير متصنعة
حفظكى الله من كل سوء وبارك الله فيكى اللهم ءامين

web design egypt said...

nice...........

Anonymous said...

يظل السؤال موجود هل تزوجت يا غاده ام مازلت تبحثين ربنا يا رب يرزقك الزوج الصالح ويد نجاحك امين يا رب ومتنسيش اختك برضه بعريس لو لاقتى

سلام مربع said...

عقبال الزواج يا غادة ونزغرط لك بجد النجاح حلو بس بياخد وقته ويخلص لكن الارتباط وبدا حياه جديده هو ده اجمل حلم مبيخلصش ربنا يرزقك الزوج الصالح والذريه الصالحه امين يا رب انا وانتى وجميع بنات المسلمين

حنين said...

السلام عليكم
مبرووووووووووووووووك
للامام دائما وبالنجاح ان شاء الله
اتمنى زيارتك فى اقرب وقت
تحياتى

د.هند الفخراني(ساجده لله) said...

وبعدين يا غاده فينك
وحشتينا ووحشتنا بوستاتك

مصطفي يحيي said...

ألف مليون مبروك يا دكتورة ..
عقبال باقي كل لغات العالم ..

وعندك حق والله .. احسن من 1300 عريس كمان ..

من نجاح لنجاح يا برايد

Dr mostafa said...

انا اول مره اعرف عن المدونة دي من المسلسل...مدونة هايلة وربنا يوفقك كمان وكمان
اصلا ماخدناش م الطب غير البهدله استمري ف التأليف احسنلك
وسوري ان كنت اتأخرت اني اجي هنا بس انتي عارفه الظروف والبلد زحمه
في حاجه بس معقدانى...انتي احلى من دكاترة كتير جدا زمايلنا ومش قادر اتصور ان كل ده يحصلك...اكيد دي مشكله عامة

Raghda Rashad said...

ربنا يوفقك

سمعت كلا عجبنى اوى عن الجواز

الجواز ده زيه زى اى حاجة فى الدنيا..رزق

ممكن ييجى لناس و ناس تانية لاء

و ربنا بيرزقهم بحاجات تانية

ربنا يرزقك بالخير ليكى ...

عابرة السبيل = ام بقلظ باشا said...

ماشاء الله عليكى
ربنا يباركلك يارب

iman said...

مبروك يا برايد، بس مش شايفة ان البلوج قلب إعلانات و بس؟؟ فين حكاياتك و عرسانك وقصصك الجميلة

فين أيامك فين؟وفين ضحكة عيونك

koto said...

الف مبروك يا غادة ديه دعواتنا يا بت يا برايد.
بس بصى بقى كده ما ينفعش بصراحة ربنا هو احنا هنعقد بس نسمع اخبار الترجمات للكتاب ايه يا ست غادة ما فيش عرسان نقرا عنهم
ايه يعنى دا انتى حتى بقيتى نجمة تليفزيونية
كده الشهرة ديه واقفة علينا بخسارة الصراحة هههههههه
عاوزيين اهتمام بالكتابة فى المدونة زى زمان وعاوزيين نسمع عن كتاب جديد.
الحقيقة انا بستمتع بقراءة مدونتك جدا يعنى بالنسبة لواحدة زيه متابعة المدونة من زمااااااااان المسلسل كان مستواه اقل من المدونة بكتير و ديه غلطة مخرج على ما اعتقد فرغم نجاح المسلسل و الحمد لله الا ان اى حد قرا المدونة اعتقد هيفضلها عن المسلسل
الخلاصة عاوزيينك ترجـــعى تكتبلنا لـــو سمحــــتى

قـلــم ودفـتـر said...

مبارك اختي ومن نجاح إلى نجاح ومن تقدم لتقدم ، وعقبال ما تترجم لجميع لغات العالم

Anonymous said...

mahmoud
you are featured at the washington post sunday 17 october.
best of luck

همسات وبحــ الحياه ــر said...

انا جايه وعاقده العزم انى لازم اتكلم معاكى
المسلسل تحففه اول مرة اعرف انك انت اللى كاتبه المسلسل بجد انبهرت بيكى
وبجد انا عايزة اكلمك ليه عشان انا بكتب قصه برضو وقالول انشريها وهتتعمل مسلسل حلو اوى
وقالولى زى غاده عايزة اتجوز وجيت هنا وقريت اكتر من 5 بوستات يجننوا وكأنى بتفرج على المسلسل بجد انت جميله
بس برضو لازم اتكلم معاكى :)
يااااااااريت :)

BGY said...

الف الف مبرووووووووووووووك

Miss.LetMeBe said...

"عايزة اتجوز" باختصار هي صوتنا كلنا يا غادة
برافو عليكي
انا وصديقتي ليلة رمضان اتكلمنا بالليل خالص قبل السحور ساعة بحالها عن "عايزة اتجوز" وكنا هنموت ونتفرج عليه
بجد فاق كل توقعاتنا
روووووووووووووووعة
الفكرة بتاعة العمل كلو على بعضه غير اعتيادية وهو ده الي خلاه ناااااااااااااااجح موت وساب بصمة عميقة جداااااااااا
احن معاك نعمل عايزة اتجوز الجزء التاني والعاشر والعشرين
يبقى شراكة من كل بنت مدونة عايزة اتجوز

ايه رايك؟

فيشة بنت كبس said...

مبروووووووووووووووووك:)))) تستحقيها و بجدارة:)

أحسن تـستاهـل said...

أهو كده الكلام ولا بلاش

^_^

مها ميهوووو

أحسن تـستاهـل said...

أهو كده الكلام ولا بلاش

^_^

مها ميهوووو

مؤنس فرحان said...

الف مبرووك يا غادة

وعقبال اليابان والكاميرون والاسكيمو

ربنا يسعدك كمان وكمان
طبعا النجاح دا احسن من مليون عريس من العينات اللى اتكلمتى عليها دى

wenda said...

مبرووووووووووووووووووووووك يا غاده يا عسل انتي وربنا احسن من 500 عريس يا اختي
سيري علي بركة الله انتي املنا جيش عملنا
امريكا مره واحده
ده اتاري الجواز ده مش قضيه قوميه عندنا بس ده قضيه عالميه
يالا يا غاده خلي السلاح صاحي علشان خاطر مصر يا رافت

Anonymous said...

مبروك يا غادة وأنا فخورة بك جداً جداً!!!! أنا كنت زميلة المترجمة نورا الطحاوي في أمريكا وهي مصرية تجيد العامية المصرية واللغة الانجليرية بطلاقة.

omyosef said...

بالتوفيق

Anonymous said...

بالتوفيق

azza said...

i want to get the book i live in canada!!

حياه said...

ألف مبروووووووووووووووك يا غاده ‘نتى تستاهلى كل خير والمدونه فعلا رااااااااائعه وتستحق الترجمه لكل اللغات.

Orora said...

واااااااااااااااااو
امريكا حتتشرف بكتاب عايزة اتجوز ياناس
والله ووصلتى للعالمية يااحلى برايد ف الدنيا
مبروك مبروك مروك فوق الوصف
يالف نهار ابيض بلون اجمد فستان فرح نفسى اشوفك فيه
لولولولولولولولولولولى
مبروك من قلبى ومن فشتى ومن كل ناحية

aboooood said...

.......ومصر عرفت مقاسي منين ....ههههه......
بجد غلاف الكتاب ذكي جدا أحسن من غلاف الكتاب المصري بكتير....
بجد ربنا يوفقك كمان وكمان وفعلا الكتاب دة أحلى من 13 عريس ويعني إحنا خدنا إية من الرجالة غير حلاقة الذقن هههههههههههه.............

Anonymous said...

الف الف مبروك بجد ده كان المسلسل الوحيد الي بتابعه وكل بنت فينا حصلها من الي في المسلسل بيتناوله وبجد خفه دم رهيبه

S H A H said...

كل التوفيق لكي ان شاء الله
عقبال ما يوصل القمر

Anonymous said...

مدونه رائعه جدااا....شكرا لك

جمعية كيان said...

مدونه رائعه جدااا....شكرا لك

❤ مدونة قلب العرب ❤ said...

انا حابة اعمل تبادل نصي مع مدونتك

وانا من اجد المعجبات بكتاباتك

Anonymous said...

هاي غادة,انا سلمي اللي بعتاك رسالة ع الفيس بوك ,يا ريت تردي عليا عشان نحدد ميعاد مع بعض لو عجبتك الفكرة :)

عمرو وجيه said...

ألف مبروك

و عقبال الحميع

فشكووول said...

الف مبروك
عقبال لما ينشروا لى كتاب
تحياتى

rodi said...

مبروك يا غادة
بجد فرجتلك من قلبى انا متابعة المدونة من زماااااااااااااان
من ايام ما طلعتى اول مرة فى العاشرة مشاء وانتى الوحيد فى التلت بنات اللى طلعوا اللى نجحتى


كمان بقرالك مقالاتك فى الشروق وفعلا حلوة أوى وفكر مختلف

بس اللى معجبنيش المسلسل وانك اهملتى المدونة

معتز شاهين - باحث تربوي said...

تحياتي لك على نجاحك والانتشار الواسع
وبالتوفيق

ويبقى التواصل

حنين said...

السلام عليكم
حبيت امر على اخوانى واخواتى
واقولهم كل عام وانتم بخير
وعام هجرى سعيد علينا جميعا
حفظكم الله ورعاكم
تحياتى

عرفة فاروق عبد لله said...

السلام عليكم

انا جييييييييت من جديد هرجع ادون تانى

وحشتونى ووحشنى الكلام معاكو

جيت بس اطمن وأمسى

ابقى ارجع اقرا بعدين

سلام مؤقت

ــــــــــــــــــــــــــــــ

انا فاكر انى دخلت المدونة دى زمااااااان لما قريت اول خبر عنها فى جورنال ان الشروق ناوية تنشر المدونة فى كتاب
ورمضان اللى عدا سمعتى المسلسل بتاعها علشان حبيبتى طبعا هند
ههههههههههههه
يااااااااه دى الايام بتعدى بسرعة
ربنا يوفقك كمان وكمان
انتى عملتى حاجات كتير جميلة

حلم said...

لك اسلوب روعة
سلس وجميل
بارك الله فيك

Anonymous said...

alf mabrook

شكولاتة said...

عن جد مبروك
انا من السعوديه ولما روحت المكتبه

اشتريت الكتاب من لما قريت المدونه
وصلت لنص الكتاب وانشغلت ولما جاء اعلان للمسلسل قولت لابد اني اشوفوه في رمضان لكن عن جد رووعه المسلسل
ومبروك العالميه يابرايد :) :)

how to do it easy said...

مشكور علي المدونه...كل التوفيق

كلام على بلاطة said...

كل عيد تعيش فى سلام وتعيد
وتعلو وتسمو ..وعلى نفسك تتسيد
ولا يتحكم فيك اى من كان عبد ولا سيد
وعن الشرور تنأى بعيدا وتتحيد
وتجود بخيرك لغيرك وتكون الجيد
وتصفو وتسامح ولا تكون ابدا كيد
وبالاخلاق والمثل والقيم تتقيد
وتقيم جسور الحب والود وتشيد

تايه وحيرانة said...

الف مبروك يا برايد

الدرويش المرووش said...

1000
مبروووووك

عقبال الملك

hasona said...

ألف مبروك

والحمد لله

أحسن من 150 طبعا

miro said...

عندى سؤال بيقولوا لو طلعو محجبات فى الاعلام يبقى الاعلام كده مش واقعى امال لما تبقى قصه واقعيه وبطلتها الحقيقيه محجبه وتطلع فى الاعلام مش محجبه يبقى ايه!!
ثانى حاجه بجد مش فاهمه ليه غلاف الكتاب فى امريكا عليه بنت مش محجبه هو ده دورك بقى!

model said...

الف الف مبروك يا برياد .. عقبالي يا رب لما اشتهر زيك , و ومدونتي "عايزة اخس "تتعرف و تبقى مقروءة قولوا امين ..مين عالم

يا مراكبي said...

ألف ألف مبروك ودايما كده من نجاح لنجاح ان شاء الله

Lies said...

Hi Ghada
We read in the Belgian newspaper about your book. We have a blog for singles written in Dutch. Maybe you can read what we write about single life thanks to Google translator.
I wish you all the luck and a very good mariage one day!
Lies

mahee said...

واو برافو أنا جد مدهوشة
أهنءك من قلبي

ايمان said...

السلام عليكم
الف مليون مبروووووك يابرايد
ومن نجاح لنجاح يارب
اختك ايمي 22

..pen seldom said...

جميل جداً ..

ورائع ..

أن يكون الحلم , متجسد بين يديكِ ..

ألف مبروك ..

=)

تحياتي لكِ ..

David Santos said...

Peace to people Egiptian!

Anonymous said...

مبروك يا مصر
نفسي اقولهالك واقولها لكل مصري قريت مدونته
مبروك برايد
وطبعا كالعاده لو عايزة تنشري انشري لو مش عايزة مش ضروري انا بس حبيت اهني

Bee

هنار said...

مدونة حلوة خالص ما شاء الله اتمنى لكم الخير

بسمة الناصرى said...

السلام عليكم
نكتب لكم رغبة في أن نعرفكم علينا:

نحن عالم يهتم بكل ماينمى العقل البشرى انطلاقا من مبدا صناعة المستقبل حيث فى البداية سبب أختيارى الإسم مقولة للعالم الكبير أحمد زويل حينما قال أفضل شئ للتنبؤ بالمستقبل صناعته ,كنا في السابق نعتقدأننا نعيش ضمن منظومة مسيرة في درب ليس لنا خيار في اختياره، وليس لنا يد في تغييره, وبعد ذلك اكتشفنا أننا في وهم، وأن الله سبحانه وتعالى قد كتب لنا كل شيء ...حتى تغييرنا للأحداث من خلال اكتشافاتنا، وهذا لا يتناقض مع مبدأ القدر كما يعتقد كثير, فالعالم يتطور بسرعة رهيبة،و حتى الآن يقبع كثير في مجتمعاتنا في مؤخرة الركب فينبغى توافر العقول المتفتحة لقراءة الواقع وفهمه

موقعنا صناعة المستقبل
http://basma-moon.blogspot.com/2011/01/blog-post_20.html

بانوراما said...

أكبر تغطية مصور لثورة مصر الخالد أكثر من 3400 صورة
http://www.2u-i.net.ms/2011/02/3400.html
أرجوا نشر هذا الموضوع بقدر المستطاع

Anonymous said...

hi, new to the site, thanks.

ياسو said...

ههههههههههه
تتجوزينى ياقمر ؟؟؟؟؟ على فكره مش بهزر
مقلب لتطلعى متجوزه وجوزك يموتنى ؟؟؟

Rosie said...

ألف ألف مليون مبرووك..إنت تستاهلى كل خير...أنا متابعاكى و متابعة المسلسل و متابعة كل ما يخص الجواز..:D
>>>
http://www.spirit21.co.uk/
أنا رأييى تبصى على المدونة دى..دى واحدة انجليزية منزلة كتاب اسمه
love in a headscarf
أنا مليش أى علاقة بيها على فكرة...أنا بس لما قريت كتابها و كتاباتك ..حسيت إد أيه الدنيا صغيرة بالرغم إنها فى انجلترا و أنت فى مصر..لكن الرحلة واحدة..لكن النهاية إن شاء الله هتبقى حلوة..

ansaria said...

الف مبروك يابرايد ...
عقبال مايترجموه للصيني :)

محمد عرفـات said...

مبروك

Anonymous said...

والله دمك خفيف ^^ ههههههههههههه والله انا عندى اصحابى الكوريين جنونى وعايزنى اترجملهم العربى المصرى دة لكورى :(( لغاية ماهيجيلى مسمار فى دماغى بس كويس انو اترجم انجليزى الحمد لله ^^

Anonymous said...

لاء طبعا اتمنى انك تتجوزى وتلاقى حد تحبيه ويموت فيك يارب يا غادة

ميدان التحرير اليوم said...

أول مرة أزور مدونتك القيمة .. تهنئتي لك على المجهود المبذول والرائع..

كريمة سندي said...

دا والله إنجليزي بجد

تقبلي مروري

غدير said...

فرحتلك والله ياغادة .. مبرووووووووووك عليكى نجاحك ومن نجاح لنجاح ان شاء الله .. انتى انسانة جميلة وتستاهلى اكتر من كدة .. على فكرة انا عاوزة اسألك سؤال .. هى المدونة كانت اتقفلت ولا اية ؟؟ بقالى فترة كنت بدور عليها ومش لاقيها وزعلت اوى لتكونى قفلتيها . لانها احلى مليوووووووووووووون مرة من المسلسل الاهبل اللى مدهاش حقها بالمرة

divalight2011 said...

برايد انتى بطلتى تكتبى ليه ؟؟!

المكان said...

شكرا لصاحب هذه المدونة الراائعة

موضوع اكثر من راائع

رشا - مصرية مقيمة في لندن said...

أنا بهنيكي جدا على كتاباتك الرائعة التي تخفي خلف الكتابة العامية الخفيفة ثقافة ومعرفة عالية. أنا بجد مبسوطة أني قريت كتابك هنا في لندن بس بالعربي في مكتبة من المكتبات. يعني مش لازم يكون مترجم عشان يوصل بره. يمكن يكون الموضوع ده متأخر والكتاب طلع من بدري فعلا، بس حبيت برضه أوصلك المعلومة. إلى الأمام دائمااااااااااااا.

بسمة حلمي said...

مبروووووووووووك
ونتمنى ان تستمري مالقة يا غادة

بسمة حلمي said...

على فكرة شاهدت المسلسل وعجبني قوي

Anonymous said...

Thanks on your marvelous posting! I really enjoyed reading it, you may be a great author.I will be sure to bookmark your blog and may come back at some point. I want to encourage one to continue your great writing, have a nice morning!

محمود مهنى said...

انتي فين يا دكتورة
شكلك كده اتجوزتي ونسيتينا

المتشردة said...

مش بالذمة أحسن من 13 عريس؟


:))



بالتأكيد!!! واتمنالك كل التوفيق والنجاح

إنسان said...

تستاهلى يا غدوشة نتمنى نسمع جديد عن كتاب عايزة اخلف او تسيبى لى انا الفكرة دى :)

د/نورا ابوالدهب said...

حلوة جداااااااااا يا برايد